این فایل شامل 33 صفحه می باشد که دیدگاه های نظری در رابطه با طراحی فضاهای آموزشی معرفی و تحلیل شده است و مخاطب شناسی بر اساس شناخت نوجوان و دیدگاه های نظری طراحی برای این قشر مطرح شده است و تمامی مطالب دارای رفرنس بوده و در پایان متن شرح کامل رفرنس ها درون متنی قرار گرفته است و دارای فهرستی به شرح زیر می باشد:
بررسی پارادایمهای مختلف در آموزشوپرورش 4
معماری فضاهای آموزشی 6
رویکردهای نوین در طراحی مدارس 6
مدارس اجتماعی 7
کلاس های جهانی 8
مدارس بدون دیوار 8
مدارس فضای باز 9
مدرسه داخل مدرسه 10
مدارس بدون کلاس درس(ویتارا) 10
پیشینه ی مدارس در ایران 10
پیش از اسلام 11
ابتدای دوران اسلامی (قرون اولیه و میانه اسلام: از سلجوقیان تا تیموریان) 13
عصر صفویان 14
دوران معاصر 15
تفاوت فلسفه آموزش سنتی و معاصر 18
آسیبشناسی معماری مدارس ایران 19
ارتقاء کیفیت محیطی در فضاهای آموزشی 20
مخاطب شناسی طرح 24
ویژگی های کلی دوره نوجوانی 25
خصوصیات دانش آموزان دبیرستانی (مقایسه پسر با دختر) 26
اول: رشد و نموجسمی: 26
دوم: رشد و نمو ذهنی 27
سوم: رشد و تکامل عاطفی و اجتماعی 27
چهارم: رشد و نمو مذهبی 27
جمع بندی 28